آرشیو اردیبهشت ماه 1399

مجله گردشگري و سفر

ديوار بزرگ چين از كجا تا كجاست

۱۴۴ بازديد

ديوار چين يكي از عجايب هفتگانه دنياست كه همه گردشگران دوست دارند براي يك بار هم كه شده اين ديوار عظيم و طويل را از نزديك ببينند. در اين مطلب قصد داريم به سوال متداول گردشگران در تور چين پاسخ دهيم. سوال اين هست كه ديوار چين از كجا تا كجاست؟

ديوار بزرگ چين | Great Wall of China

ديوار بزرگ چين قديمي‌ترين و طولاني‌ترين ديواري است كه از شرق به غرب كشور چين امتداد دارد. طول ديوار چين ۲۱ هزار و ۱۹۶ كيلومتر است و براي ديدن آن بايد ابتدا به شهر پكن سفر كنيد. بخش هاي ديوار چين در يك زمان خاص ساخته نشدند و هر كدام قدمت متفاوتي دارند. برخي قسمت هاي قديمي تر ديوار از بين رفته اند. البته گردشگران هم نمي توانند از تمامي بخش هاي ديوار ديدن كنند چون امكان ورود به آنها وجود ندارد و فقط بخشي از اين ديوار براي بازديد گردشگران آماده شده است.

اين ديوار از كوه هوا در نزديكي داندونگ در جنوب شرق و استان ليائونينگ آغاز شده و به غرب جيو چوان استان گانسو مي رسد. اگر نقشه چين را نگاه كنيد مي‌بينيد كه فاصله دوستان بسيار زياد است.

ديوار چين در سلسله مينگ

بيشتر قسمتهاي اين ديوار در سلسله مينگ ساخته شده است كه جنبه دفاعي داشتند. در حال حاضر مرتفع‌ترين بخش ديوار چين در پكن و كوتاهترين آن در استانه هبئي قرار دارد. در بخش هاي مختلف ديوار برج هاي ساخته شده كه هدف از آن روشن نگه داشتن مشعل جهت اطلاع رساني در صورت حمله دشمنان بود.

برخي از كارشناسان معتقدند كه اين تكنيك در امپراتوري هاي گذشته به خصوص امپراتوري هخامنشي نيز استفاده شده است. توجه داشته باشيد كه فقط يك ورودي براي ديوار چين وجود ندارد و شما مي توانيد از بخش هاي مختلف شهر از ديوار چين ديدن كنيد هر كدام از اين بخش ها نام مجزايي دارند.

ساخت ديوار چين از چه زماني آغاز شد؟

ديوار چين در زمان دودمان ژو ساخته شد تا در مقابل حملات مغول ها و شاخه از آنها به نام يانيون ها دفاع كند.  اين قوم در شمال چين زندگي مي كردند و به سرزمين‌هاي اطراف حمله مي‌كردند. بعد در سلسله هاي بعدي كم كم اين ديوار اضافه شد و به عنوان يك اهرم دفاعي مناسب براي كشور چين در مقابل اقوام مهاجم شمالي استفاده شد.

پيشنهاد مي كنيم اگر قصد داريد از ديوار‌ چين ديدن كنيد با خودتان كمي مواد خوراكي به همراه داشته باشيم چون معمولاً اغذيه فروشي هاي اطراف ديوار بسيار گران هستند سعي كنيد تا جايي كه مي توانيد با لوازم كم سفر كنيد و لباس راحت بپوشيد. البته از ديوارها به هيچ عنوان بالا نرويد چون اين ديوار ها بسيار قديمي هستند و امكان افتادن يا تخريب آنها وجود دارد.

+ لينك پيشنهادي: ويژگي هاي فرهنگي چين

پوكت تايلند

۱۳۶ بازديد

شهر پوكت تايلند جزيره زيباست كه به آن مرواريد درياي آندامان مي گويند اين جزيره در جنوب كشور تايلند واقع شده است. در حقيقت پوكت جز پرطرفدارترين شهرهاي توريستي تايلند محسوب مي شود. جزيره پوكت از دور شبيه به يك تپه است كه به همين دليل در زبان تايلندي به آن با پوكت يعني تپه مي گويند. بيشترين قسمت اين جزيره را جنگل ها و صخره ها پوشانده اند اما همين جنگل ها و صخره ها و آب شفاف جزيره است كه به عنوان جاذبه هاي توريستي پوكت محسوب مي شوند.

در سواحل مختلف پوكت مانند سواحل كامالا، كارون و پاتونگ تفريحات آبي و شبانه بسيار مهيجي وجود دارد كه جزو جذاب ترين بخش هاي سفر به پوكت محسوب مي شود.

+ مقايسه دو شهر پوكت و تاپايا

بهترين زمان تور پوكت

اگر دو تصميم داشتيد با خريد تور تايلند پوكت سفر كنيد پيشنهاد مي كنيم ماه هاي نوامبر تا فوريه تور پوكت را خريداري كنيد در فصول گرم سال هواي پوكت گرم و شرجي است كه براي گردشگران غيرقابل تحمل است.

جاذبه هاي گردشگري پوكت
ديدنيهاي جزيره پوكت به طور كلي تفريحات و جاذبه هاي گردشگري جزيره پوكت را مي توانيم به جاذبه هاي تاريخي و فرهنگي، تفريحات ساحلي، تفريحات شبانه و جاذبه هاي طبيعت گردي تقسيم كنيم. مجسمه بوداي بزرگ، پوكت قديم، موزه تايي هووآ، جزيره في في، سواحل كارون و كاتا، جاده بان گلا، تور سافاري، سيام، جزيره فانگ آنگا از معروف ترين جاذبه اي گردشگري پوكت محسوب مي شوند. براي آشنايي با جاذبه هاي گردشگري پوكت به لينك رو به رو مراجعه كنيد: ديدنيهاي پوكت

از هتل تا حمل و نقل در پوكت

اتوبوس ارزانترين وسيله حمل و نقل در پاكت است بعد از اتوبوس مي توانيد از ميني بوس، توتوك و تاكسي استفاده كنيد. از آنجا كه جزيره پوكت يك مقصد توريستي مهم در تايلند مي باشند، به راحتي مي توانيد هتل هاي بسيار خوب با قيمت هاي متنوع و امكانات گوناگون را را انتخاب كنيد دقيقاً سطح خدمات و امكانات هتل بستگي به هزينه و قيمت آن دارد. البته هتل هاي پوكت و اقامتگاه هاي آن نسبت به ساير شهرهاي توريستي تايلند ارزان تر مي باشند. ما پيشنهاد مي كنيم براي اقامت به سراغ مهمانسراها يا هاستل برويد.

غذا و رستوران در پوكت

برخلاف كشور چين بيشتر گردشگران در خصوص خوردن غذا كمي نگراني دارد. بايد بگوييم كه در كشور تايلند لازم نيست نگران غذا باشيد فقط كافيست قبل از سفارش غذا مواد اوليه را با فروشنده بررسي كنيد يا قبل از خريد تور پوكت كمي در خصوص غذاهاي تايلندي مطالعه كنيد. البته در بيشتر شهرهاي تايلند رستوران هاي بين المللي زنجيره اي يا رستوران هاي عرضه كننده مواد غذايي حلال وجود دارد. خود مردم تايلند نيز بيشتر از سبزيجات و ميوه ها استفاده مي كنند و كمتر از حشرات و يا حيوانات خاص براي تهيه غذاهايشان استفاده مي كند. بنابراين مي توانيد بدون نگراني غذاهاي تايلندي را نوش جان كنيد.

ويژگي هاي فرهنگ چين

۱۴۳ بازديد

همراهان عزيزما در مطالب قبل درباره غذاهاي عجيب چيني صحبت كرديم و امروز در اين مطلب قصد داريم به معرفي ويژگي هاي فرهنگ چين بپردازيم. همراه ما باشيد

كشور چين با تمدن بيش از ۳ هزار سال خود داراي فرهنگ هاي متنوع و سنتهاي بسيار قديمي مي باشد كه بعضي از آن ها ناشي از تفاوت اقليم و برخي ديگر به خاطر تفاوت دين و اعتقادات مردم چين مي باشد. در حقيقت همان قدر كه زبان‌چيني متنوع است به همان ميزان تنوع فرهنگي در كشور چين وجود دارد.

آيا جوانان چين به سنت ها پايبند هستند؟

البته امروز شاهد آن هستيم كه بيشتر مردم چين به دليل تبادلات فرهنگي كه با ساير كشورهاي جهان دارد فرهنگي متفاوت از نسل پيشين خود دارند. جوانان چيني گرايش به سنت هاي خود دارند اما با رويكردهاي غربي و مدرن به مسائل نگاه مي كنند و كمتر به آداب و رسوم خود پايبند هستند. هرچند كه هنوز اين سنت ها جايگاه خود را در زندگي مردم به ويژه جوانان حفظ كرده اند.

خانواده هاي چيني و ارزش كار گروهي

از نظر فرهنگي جامعه چين جزو جوامع گروه محور با خانواده هاي گسترده و متمركز تقسيم مي شود. يعني مردم چين تمايل زيادي به كارهاي گروهي دارند و گروهي كار كردن را به عنوان يك ويژگي بارز و مهم در زندگي خود تلقي مي كنند. از طرفي خانواده هاي آنها جزو خانواده هاي متمركز و گسترده محسوب مي باشد. اين يعني بزرگان خانواده جايگاه ويژه‌اي دارند و حرف آنها در خانواده به عنوان ملاك تصميم گيري ساير اعضا قرار دارد. پدر و مادر، مادربزرگ و پدربزرگ ارزشمند هستند.


جايگاه افراد در خانواده هاي چيني

هر كسي بر اساس جايگاه سِني و اجتماعي كه دارد در خانواده هاي چيني رتبه يا اهميتي پيدا مي كند. كوچكتر ها موظف هستند به بزرگترها احترام بگذارند. يعني اين ممكن است شما خانواده هايي را با تعداد زيادي از افراد كنار هم زندگي مي كنند و همه تحت نظارت يك بزرگتر خانواده قرار دارند.

اقليت هاي قومي در كشور چين

در كشور چين ۵۶ گروه اقليت يا گروه مذهبي شناخته شده است كه بزرگترين آنها گروه قومي "هان" مي باشد. اين قوم اكثريت قوميت چين را تشكيل مي دهد.

فرهنگ كنفسيوسي در چين

از آنجا كه فرهنگ چيني بر پايه تعاليم و فلسفه كنفوسيوسي شكل گرفته است، اداي وظيفه صداقت، وفاداري و احترام به بزرگترها، پايبندي به سنت و احترام به جايگاه مهم شخصيت هاي سياسي و اجتماعي ارزش تلقي مي شود. در حقيقت ايدئولوژي كنفوسيوسي بر اصولي مانند اخلاق، عدالت و هماهنگي اجتماعي شكل مي گيرد. شايد به همين دليل باشد كه چيني ها در كارهاي گروهي بسيار توانمند هستند. در اين خانواده ها و بر اساس عقايد كنفوسيوس اي پدر به پسر و فرزند بزرگتر به خواهر و برادر به برادر كوچكتر و شوهر به زن حاكميت دارد. اينها سلسله مراتب خانواده ها را در چين تشكيل مي دهد. 


مخاطب قرار دادن افراد در فرهنگ چين
چيني‌ها هم مانند مردم ژاپن و كره جنوبي براي صدا كردن افراد و خطاب قرار دادن آنها از نام خانوادگي استفاده مي كند و سعي مي كند جز دوستان نزديك خود را با نام كوچك صدا نكند كه اين بي احترامي تلقي مي شود. هنگام احوالپرسي نيز كمي به نشانه احترام خم مي‌شوند البته چيني ها همانقدر كه در كارها جدي و مصمم هستند همانقدر مهربان و خوش برخورد مي باشند. يك نكته مهم درباره فكر چين وجود دارد. ارتباطات غير كلامي در فرهنگ چيني ها جايگاه ويژه اي دارد، در حقيقت نوع صداي شما، طرز ايستادن و زبان بدن شما به يك فرد چيني مي فهماند كه شما در چه حالي هستيد و قصد داريد چه موضوعي را بيان كنيد.

براي احوالپرسي در كشور چين بهتر است به سراغ بزرگتر جمع برويد و ابتدا با او احوالپرسي كنيم كه اين ادب بشمار مي رساند. هرگز از نام شخص استفاده نكنيد مگر اينكه با او صميمي باشيد و به شما اجازه دهد كه نامش را صدا كنيد. طور معمولي در كشورهاي آسياي شرقي عادت هستند دارند كه كوچكترها و بزرگترها را عنوان رسمي و لقب صدا كنند و كمتر از اسم استفاده مي‌كنند. به طور مثال برادر بزرگتر يا خواهر كوچكتر را به جاي اسم طرف استفاده مي كند.

قانون تك فرزندي در چين

حدود ۴۰ سال است كه كشور چين قانون تك فرزندي را براي كنترل جمعيت خود در نظر گرفته است اما در سال‌هاي اخير اين قانون كمي كمرنگ تر شده است.  البته اگر ازنسل پيشين چين را بررسي كنيد، تمام خانواده‌ها تك‌فرزندي هستند و اكثراً جمعيت كمي دارند. به همين دليل كمتر فردي را مي توانيد پيدا كنيد كه داراي خواهر يا برادر باشد. مردم بيشتر به دوستان خود به عنوان اعضاي خانواده نگاه مي كند.

دين و مذهب در كشور چين

از نظر دولت چين تنها دين يا آيين شناخته شده در كشور چين حزب كمونيست است. ازميان اسير اديان كه وجود دارد فقط ۵ دين رسميت دارد. در حقيقت غير از دين اسلام، كاتوليك، پروتستان تائوئيسم و آيين بودا بقيه مذاهب در چين غيرقانوني هستند. هرچند كه بيشتر مردم چين پيرو مكتب كنفوسيوس و تائويسم هستند.

خوب است بدانيد كه چيني ها مانند ساير كشورهاي آسيايي به برگزاري مراسم براي اجدادشان و يا مراسم هاي فرهنگي و مذهبي اهميت بسيار قائل هستند. بنابراين اگر با مردم اين كشور برخورد كرديد و يا مجبور شديد در مراسم هاي مذهبي آنها شركت كنيد، حركاتي كه نشان ندهيد كه مفهوم آن عجيب بودن يا بي اهميت بودن فرهنگ آنها باشد.

معرفي شهر دبي امارات

۱۲۸ بازديد
دبي يكي از عجايب هفتگانه جهان و جز مقاصد مدرن گردشگري محسوب مي شود. تا چند دهه پيش دبي شهري پوشيده از شن و ماسه بود اما امروز شن و ماسه جاي خود را به آسمان خراش هاي مربوط به آينده لوكس و ويلاهاي دنج و منحصر به فرد پراكنده در اطراف ساحل داده است . دبي داراي بيابان هاي جذاب , سواحل زيبا , هتل هاي لوكس و مراكز خريد بسياري است كه سالانه ميليون ها نفر گردشگر را به خود جذب مي كند و اين گردشگران مي توانند از طيف وسيعي از خدمات در دبي بهره مند شوند. شما مي توانيد با توجه به بودجه پيش بيني شده براي سفر، بهترين تور دبي را انتخاب و نسبت به رزرو آن اقدام نمائيد.
عكس با كيفيت از دبي
واحد پول : واحد پول درهم است.
مساحت :  شهر دبي در حال حاضر از سمت جنوب غربي در امتداد ساحل و به جهتي كه ابوظبي قرار دارد در حال گسترش يافتن است. خور دبي كه شهر دبي در كنار آن قرار گرفته است 15 كيلومتر طول و فقط 500 متر عرض دارد . مساحت شهر دبي ۴۹۷٫۱ مايل مربع (۱٬۲۸۷٫۴ كيلومتر مربع) مي‌باشد.
جمعيت: جمعيت اين شيخ‌نشين تا سال ۲۰۰۹ ميلادي ۱٬۷۷۱٬۰۰۰ بوده است و تراكم جمعيت بيش از ۴۰۸٫۱۸ بر كيلومتر مربع است كه اين مقدار بيش از ۸ برابر كل كشور مي‌باشد.
زبان رسمي: زبان رسمي ايالات متحده عربي است هر چند انگليسي ، هندي ، مالايي و اردو نيز صحبت مي شوند.
دين: اسلام دين رسمي امارات متحده عربي و به تبع آن شهر دبي است و در سطح گسترده اجرا مي شود.
اقتصاد: اقتصاد دبي متكي به نفت نيست زيرا كه كمتر از ۶٪ درآمد اين كشور از محصولات نفتي و گاز است. براي غير نفتي كردن اقتصاد، دبي و با ساخت املاك، گردشگري، صادرات مجدد، تبديل شدن به هاب منطقه، تبديل شدن به مركز مالي منطقه، اقتصاد خود را متنوع كرده است.
عكس با كيفيت از دبي
مناطق توريستي
از معروف ترين جاذبه هاي گردشگري جزيره كيش مي توانيم به پالم‌ جميرا‌، اتوبوس شگفت انگيز دبي، برج خليفه دوبي، موزه دبي، پيست اسكي دبي، پارك خور، خانه شيخ سعيد، مسجد جميرا
پيست اسكي دبي‌ 
 بزرگترين و عجيب ترين پيست اسكي سرپوشيده دنيا در دبي قرار گرفته است جايي كه دماي هوا در تابستان به 50 درجه سانتيگراد مي رسد. اين پيست با 5 مسير اسكي به طول 400 متر كه نقطه شروع و پايانش به اندازه يك ساختمان 20 طبقه ارتفاع دارد. 6000 تن برف سفيد خالص و تميز در اين پيست وجود دارد. در كشوري كه ميانگين سالانه بارش برف صفر است براي اسكي كردن نمي توان به اميد زمستان و بارش برف نشست. براي سرد نگه داشتن اين پيست در دل گرما از يكي از پيشرفته ترين سيستم هاي خنك كننده دنيا استفاده مي شود. در پيست هر شب با استفاده از تكنيك هاي شگفت انگيز مهندسي و يك تركيب شيميايي هوشمندانه برف توليد مي شود. ذرات يخ براي قطرات ريز آب حكم آهن ربا را دارند قطرات آب به همديگر مي چسبند و بلورهاي برف تشكيل مي دهند. اين سيستم مبتكرانه مي تواند هر شب تا 30 تن برف توليد كند. قبل از انتخاب و قطعي كردن تور دبي اهداف خود را از سفر مشخص و سپس نسبت به قطعي كردن تور خود اقدام نمائيد.
 پيست اسكي دبي
آب و هوا: دبي آب و هواي گرم و خشك بياباني دارد. تابستان‌هايش با ميانگين دماي ٤٠ درجه‌ي سانتي‌گراد در روز و ٨٥ درصد رطوبت، شبيه سونايي است كه بيشتر از ده دقيقه نمي‌شود تويش تاب آورد. اين موقع سال، دماي آب دريا هم به ٣٧ درجه مي‌رسد و هتل‌ها مجبورند دماي آب استخرهاي خصوصي‌شان را پايين بياورند تا مسافران وقت شنا خيال نكنند دارند براي شام آب‌پز مي‌شوند. از مه تا سپتامبر (از خرداد تا مهر) در دبي كاري جز گشتن در مركزخريدها و لابي هتل‌ها نمي‌شود انجام داد.

غذاهاي عجيب و بد مزه چيني

۱۵۰ بازديد

وقتي نام غذاهاي چيني مي آيد، شايد شما هم مثل من كمي استرس بگيريد و نگران آن بشقابي باشيد كه جلوي شما مي گذارند. بسياري از گردشگران دنيا هم همين حس را داريد. البته بستگي دارد كه چقدر اهل ماجراجويي و ريسك باشيد. گاهي اوقات گردشگراني كه به اين كشور سفر مي كنند، با قصد ماجراجويي يا كسب تجربه هاي خارق العاده تور چين را مي خرند. 


غذاهاي عجيب و غريب چيني

آنقدر فهرست غذايي چيني ها عجيب و غريب است كه مي توان نوع غذاهاي آنها را به دو دسته غذاهاي سالم و گياهي و دسته غذاهاي عجيب تقسيم‌بندي كرد. آشپزان حرفه اي چيني درسال هاي اخير تلاش هاي بسياري كردند تا وجهه بين المللي غذاهاي چيني را بهبود ببخشند. البته قضاوت درباره طعم و كيفيت تهيه غذاهاي چيني با گردشگران است.

عادت هاي غذايي چيني ها

چيني ها عادت دارند به همراه غذايشان حتماً يك نوع نشاسته يا كربوهيدرات مانند رشته فرنگي يا برنج مصرف كنند. آنها برنج را به شكل هاي مختلف مانند دم كرده و يا خمير شده به شكل گلوله مصرف مي كنند و از آن سوپ ها و خورش هاي مختلفي تهيه مي‌كنند اين مردم عادت دارند در غذاهايشان از ماهي و سبزيجات، قارچ، گياه سدر و بامبو نيز استفاده كند. البته اينها خوب ترين ويژگيهاي غذاهاي چيني مي باشند، اما همه ما مي دانيم كه غذاهاي عجيب تري هم در شهرهاي چين پخته مي شود كه گاهي نگاه كردن به آنها نيز دل و جرات خاصي مي خواهد.


آيا غذاهاي چيني فايده غذايي هم دارد؟

برخلاف تصور همه ما تركيب غذاهاي چيني به گونه اي است كه مواد كامل را به بدن مي‌رساند و براي گوارش ضرر ندارد. البته خوب است بدانيد كه غذاهاي چيني در مقايسه با غذاهاي ژاپني و كره جنوبي چرب تر هستند و ادويه بيشتري دارند. شايد دليل اين امر تجارت ادويه و مواد غذايي امپراتوري هاي چين با سرزمين‌هاي ايران و هند باشد. در چند سال اخير چيني ها سعي كردند تا وجه غذاهاي خودشان را درست كنند و به مردم نشان دهند كه هميشه حشرات را نمي خورند يا به عبارتي آن ضرب المثلي كه مي گويد" چيني ها همه چيز را مي خورند جز هواپيما در آسمان، انسان در زمين و زيردريايي در دريا" را نقض كنند.


چند غذاي معروف چيني

معروف ترين غذاي چيني خوراك اردك پكني كه جز غذاهاي اصيل و مورد علاقه مردم چين بوده كه ميراثي از امپراتورهاي چين است. براي اين منظور بايد به اردك غذاهايي مخصوص خورانده شود و او ۶۵ روز يا بيشتر پرورش دهند تا آماده تهيه خوراك شود. بعد به همراه سس ها و ادويه ها و سبزي هاي مختلف سفر مي كند. غذاي ديگر چيني ها خوراك عروس ماهي است كه جزو پرطرفدارترين خوراك هاي چيني محسوب مي شود. براي تهيه اين غذا از پياز و سبزيجات ليموي تازه كنجد استفاده مي كنند.

پاي مرغ سرخ شده يكي از غذاهاي محبوب چيني ها ست كه اين را به كشور ژاپن و كره جنوبي نيز منتقل كردند. پاي مرغ در كشور چين عموماً يك غذاي چرب است و به عنوان ميان وعده استفاده مي شود اما در كشور ژاپن و كره جنوبي به صورت ادويه دار با طمع بسيار تند نيز تهيه مي‌شود.

اگر نام غذاي ايكسائو لانگ بائو را جستجو كرده باشيد، بدون شك يكي از عكس‌هاي اين غذا را خواهيد ديد. بر خلاف تصور مردم كه فكر مي كند ايكسائو لانگ بائو نوعي كوفته برنجي نيست. در حقيقت نوعي سوپ است كه طبخ آن مهارت بسيار زيادي مي‌خواهد. در حقيقت آشپز بايد طوري اين كوفته يا دلمه را درست كند كه آب داخل آن بيرون نريزد، خمير نازك باشد و مواد داخل آن خوب پخته شده باشد. به همين دليل معمولا سر آشپز هاي قديمي و حرفه‌اي اين غذا را طبخ مي كند. پيشنهاد مي كنيم در هر جايي ايكسائو را ميل نكنيد.

توفو يك نوع ماده غذايي ست از خمير سويا تهيه مي شود و در كشورهاي جنوب شرق آسيا براي تهيه غذا از آن استفاده مي كنند. اين ماده به تنهايي ارزش غذايي دارد و يا مي‌تواندبه عنوان ادويه و پايه براي ساير مواد غذايي استفاده كنيد. معمولاً توفوها را به قطعات يك دست دست مربع يا مستطيل يا دايره اي شكل در مي آورند. سپس سرخ مي كنند و آن را در سس مخصوصي كه مي‌تواند آب سبزيجات يا آب گوشت باشد سرو مي كند. توفو ارزش معنوي و فرهنگي بسياري در فرهنگ غذاهاي اسياي شري دارد.


غذاهاي بدمزه چيني
ديگر از غذاهاي عجيب چيني ها تخم مرغ مانده است كه جز متعفن ترين خوراك هاي اين كشور محسوب مي‌شود. اين تخم مرغ ها به همراه پيازچه فلفل و مقداري ميگوي سرخ شده طبخ مي شود در حقيقت اينها تخم مرغ هايي هستند كه به روش خاصي نگهداري شدند داخل خاك روز خاكستر و مواد ديگري قرار مي‌دهند تا گنديده شود. ديگ داغ يا خوراك خرگوش يكي ديگر از غذاهاي چيني هاست كه البته به جاي گوشت خرگوش از سبزي گوشت گاو يا مرغ نيز استفاده مي كنند. معمولاً اين مواد را در داخل ميكسر انداخته و آنقدر مخلوط مي كنند تا يكدست شود و بايد به صورت داغ داغ سرو مي شود! به سراغ چند ماده غذايي عجيب ديگري چيني مي رويم. 


 اين مردم انواع قورباغه، سوسك و حشرات را به صورت زنده در آكواريوم يا آب مي فروشند. همانطور كه ما در سوپر ماكرت هاي پرونئين فروشي، ماهي قزل آلا را به صورت زنده در آكواريوم نگه مي‌داريم آنها نيز اين نوع حيوانات را در آكواريوم نگه مي‌دارند تا تازه باشند. گوشت كروكوديل منجمد شده، كوسه، گوشت الاغ ،مخلوط آب پرتقال و روغن ذرت، مواد غذايي بسته بندي شده و فريز شده از قطعات بدن خزندگان از ديگر غذاهاي عجيب چيني هاست.

چيانگ ماي تايلند

۸۳ بازديد

چيانگ ماي شهري تاريخي و زيبا در كشور تايلند است يكي از اصلي ترين مقاصد گردشگري در شمال تايلند محسوب مي‌شود اين شهر بافت تاريخي خود را حفظ كرده است به همين دليل امروز يكي از جاذبه‌هاي گردشگري مهم در تور تايلند محسوب مي شود. با فاينداتور همراه باشيد تا بيشتر با چيانگ ماي آشنا شويم.


چيانگ ماي كجاست

اين شهر در نزديكي بانكوك پايتخت تايلند و در فاصله ۶۰۰ كيلومتري از آن قرار دارد. اگر بخواهيد با هواپيما از بانكوك به چيانگ ماي برويد حدود يك ساعت طول مي‌كشد البته شما مي توانيد با استفاده از اتوبوس فاصله دو شهر را طي كنيد كه حدود ۱۲ تا ۱۳ ساعت طول مي كشد. هر دو نوع وسيله حمل و نقل راحت هستند و شما بايد بر اساس بودجه اي كه براي اين بخش از سفرتان در نظر گرفته ايد، يكي از آن دو را انتخاب كنيد. البته اين شهر خود نيز داراي فرودگاه بين المللي مي باشد كه بايد بررسي كنيد برنامه تور شما به چه صورت است. اگر تور شما به مقصد چيانگ ماي باشد نيازي نداريد به بانكوك سفر كنيد.

معرفي چيانگ ماي

مردم طي چيانگ ماي به زبان تايلندي صحبت مي كنند. اين شهر از قديمي ترين مناطق سكونتگاهي تايلند محسوب مي شود كه قدمت آن بيشتر از شهر بانكوك مي باشد. مهمترين ويژگي چيانگ ماي اين است كه مردم ان توانستند بافت تاريخي و سنت هاي فرهنگي خود را حفظ كنند. خوب است بدانيد كه بسياري از گردشگران اروپايي جوان علاقه زيادي براي سفر به تايلند دارند چون اين شهر علاوه بر تفريحات جوان پسند داراي بافت تاريخي بسيار جالبي مي باشد كه متفاوت از معماري شهرهاي اروپاييست.

‏آب و هواي چيانگ ماي

چيانگ ماي آب و هواي مرطوبي دارد كه مانند بيشتر شهرهاي تايلند مي باشد. بهترين زمان سفر به اين شهر از اكتبر تا آوريل يعني از آبان تا ارديبهشت است كه رطوبت هوا كم مي شود و مناسب گردشگران است. در ساير ايام ميزان رطوبت و گرماي هوا به گونه ايست كه مردم محلي مي توانند آن را تحمل كنند.


هتل و اقامتگاه در چيانگ ماي

از آنجا كه چيانگ ماي در كنار شهرهاي پوكت، پاتايا و بانكوك به عنوان يكي از مقاصد اصلي گردشگري تايلند به شمار مي رود، انواع هتل و هاستل در اين شهر ساخته شده است تا پذيراي گردشگران باشند. البته اين نكته را در نظر داشته باشيد كه تنوع اقامتگاه هاي چيانگ ماي به اندازه شهرهاي ديگر تايلند نيست.

+ مقايسه شهر پوكت و پاتايا


غذاهاي چيانگ ماي

در شهر چيانگ ماي مي توانيد بهترين غذاهاي خياباني را با قيمت كم نوش جان كنيد. علاوه بر غذاهاي خياباني رستوران هاي كه غذاهاي بين الملل را ارائه مي كنند نيز در اين شهر فعاليت دارند. البته معروف ترين غذاخوري هاي چيانگ ماي رستوران هايي هستند كه انواع سوشي را طبخ مي كنند و بيشتر گردشگران به دنبال چنين رستوران هايي مي گردند. توجه داشته باشيد كه طبق نظر گردشگراني كه به تايلند سفر مي كنند، طمع غذاهاي بين الملل مانند رستوران كي اف سي و مك دونالند در تايلند متفاوت است.


حمل و نقل در چيانگ ماي

براي تردد در سطح شهر چيانگ ماي مي توانيد از اتوبوس يا تاكسي استفاده كنيد. توجه داشته باشيد كه اگر تا كسي منتظر شما بماند بايد هزينه مجزا پرداخت كنيد. به طور كلي مردم محلي اين شهر عادت دارند از دوچرخه، موتورهاي تاكسي، اتوبوس و قطار براي تردد استفاده كنند. شما هم مي توانيد يك دوچرخه كرايه كنيد و خيلي راحت و ارزان در سطح شهر چيانگ ماي تردد كنيد.


جاذبه هاي گردشگري چيانگ ماي

از جاذبه هاي گردشگري معروف چيانگ ماي مي توانيم به موزه آرت اين پارادايز، آبشار چسبناك بوا تانگ كه علت نامگذاري آن جنس خاص سنگ‌هاي آهكي است و مي توانيد به راحتي بر اثر اصطحكاك از آبشار بالا برويد، بازار واروروت warorot، معبد رويال وينتر پالاس و باغ گل نزديك به آن، دهكده هومونگ با توت فرنگي هاي بسيار خوشمزه، زيپ لاين پرايمر ماي به نام پرواز ميمون و گردش عقاب، كمپ فيل هاي آبي، جشنواره ميمونها و جشنواره ارواح في تا خون از معروف ترين جاهاي ديدني و تفريحات چيانگ ماي هستند.

به جز جاذبه هاي گردشگري كه گفته شد، در شهر چيانگ ماي بازارهاي مختلفي در روزهاي هفته برگزار مي‌شود. شب ها بازار شبانه و در روزهاي شنبه بازار اي به نام ساندي ماركت كه بهترين مكان براي خريد سوغاتي و تفريح مي باشند. ما نيز پيشنهاد مي كنيم در سفر به تايلند و جيانگ ماي ماشاژ تايلندي را فراموش نكنيد كه جز برنامه هاي خاص تورهاي تايلند محسوب مي شوند. يكي ديگر از برنامه هاي جالب شهر چيانگ ماي نايت سافاري است كه در شب انجام مي شود. شما به داخل محوطه پارك چيانگ ماي مي رويد و در آنجا از نزديك زرافه، گورخر، آهو، كانگورو، اسب آبي، فيل، كرگدن، شير و ساير موجودات را مشاهده مي كنيد و مي‌توانيد خودتان مستقيماً با آنها غذا دهيد.


شهر باكو آذربايجان

۱۱۸ بازديد

در اين مطلب قصد داريم شهر باكو آذربايجان را به طور كامل به شما عزيزان معرفي كنيم تا قبل از خريد تور باكو هر انچه براي سفر به اينشهر زيبا نياز داريد را بدانيد. لطفا با فاينداتور همراه باشيد.

معرفي شهر باكو

شهرت تاريخي كشور آذربايجان و شهر باكو در دو نام خاصه مي شود: فرش آذربايجان و نظامي گنجوي.

شهر باكو به عنوان بزرگترين شهر ناحيه قفقاز و پايتخت پر جنب و جوش آذربايجان شناخته شده است. جالب است بدانيد بسياري از گردشگران نام باكو را بيشتر از خود آذربايجان مي شناسند. اگر قصد سفر به آذربايجان و خريد تور باكو را داريد با ما همراه باشيد تا اطلاعات مفيدي براي سفر به به باكو در اختيار شما قرار دهيم.

چرا بايد به باكو سفر كنيم؟

آذربايجان داراي 11 شهر است كه مهم ترين آنها شهر باكو است. باكو در ساحل غربي درياي خزر در شبه جزيره آب‌شوران قرار دارد و يكي از مناطق نفت‌خيز جهان است به طوري كه تا اواخر قرن 19 و اوايل قرن 20 ميلادي مهم ترين شهر توليدكننده نفت جهان بود. از قدمت تاريخي شهر باكو اطلاعات دقيق در دست نيست اما بر اساس شواهد تاريخي قدمت آن به قرن 6 ميلادي بر مي گردد. باكو همواره جز امپراتوري ايران بود اگرچه توسط دولت هاي محلي نظير شروان شاهان اداره مي شد. نام قديم باكو از زبان پهلوي گرفته شد كه به معناي بك و بغ يعني شهر خداداد است كه بعدها در اثر تغييرات گفتاري به بادكوبه و بعد به باكو تبديل شد. اين شهر مهم امپراتوري ايران سرانجام در طي قرارداد گلستان و تركمانچاي از ايران جدا شد. امروز تبريز به عنوان شهر خواهر خوانده باكو انتخاب شده است.

در ۲۷ دسامبر سال ۲۰۰۹ مراسم افتتاحيه مركز بين‌المللي مقام (موسيقي سنتي مقامي) در بلوار باكو برگزار گرديد. اين مركز فرهنگي به ابتكار مهربان عليوا، بانوي اول جمهوري آذربايجان تاسيس شد و دليل خوبي براي رونق و شهرت بيشتر باكو شد. در سال هاي اخير( سال 2016 ميلادي) با تسهيل قوانين مربوط به صدور ويزا توسط دولتمردان گردشگري آذربايجان براي كشورهاي ايران، كره جنوبي، چين، سنگاپور و ساير كشورهاي حوزه خليج فارس تعداد ورود گردشگران به باكو بيشتر از گذشته است.


چطور به باكو سفر كنيم؟ بهترين وسيله و مسير دسترسي به باكو كدام است؟

اختلاف ساعت تهران تا باكو (30+) مي باشد. راه هاي دسترسي به باكو متنوع است و از هر وسيله اي مي توان براي سفر به باكو استفاده كرد. اما به گفته گردشگران، بهترين راه براي سفر به باكو ‏استفاده از مسير هوايي مي باشد. البته از مسيرهاي زميني استان هاي شمال غرب ايران تا شهر باكو بين 6 تا 8 ساعت راه است.


ويزاي باكو

توجه داشته باشيد جهت تهيه ويزاي آذربايجان مي توانيد به روش معمول با مراجعه به دفاتر صدور ويزا اقدام نمائيد، يا اگر تور باكو را خريداري كرديد آژانس مسافرتي وظيفه پيگيري ويزا را انجام مي دهد و جديدترين راه صدور ويزا الكترونيكي آذربايجان با مراجعه evisa.gov.az به سايت است.


ليست جاذبه هاي گردشگري باكو

در سفر به باكو شما به شهر تاريخي سفر خواهيد كرد كه لباس مدرن برتن كرده است. با مهمترين جاذبه هاي توريستي باكو در ادامه اشنا خواهيم شد.

• قصر شيروان شاه- Palace of the Shirvanshahs

• برج ميدان يا برج دختر- Maiden Tower

• ميدان فواره- Fountains Square

• موزه فرش آذربايجان-Azerbaijan Carpet Museum

• آتشگاه باكو- Ateshgah

• موزه كتاب باكو-Baku Museum of Miniature Books

• موزه تاريخ آذربايجان- National Museum of History of Azerbaijan

• موزه نظامي و ادبيات آذربايجان- Nizami Museum of Azerbaijani Literature

• موزه هنرهاي مدرن باكو- Baku Museum of Modern Art

• باغ وحش باكو- Baku Zoo

• پارك ملي آبشرون- Absheron National Park

• شهر قديم باكو- Old City baku

• مركز مدرن حيدر عليف- Heydar Aliyev Center

• ونيز كوچك- kicik venesiya

• كوه سوزان (يانار داغ)- Yanar Dag

• مسجد بي بي هيبت- Bibi-Heybat Mosque

• مسجد حيدر- Heydar Mosque

• پارك آپلند- Upland Park

• كاروانسراي شاكي- Shaki Caravanserai

• مسجد تاريخي تازه پير- Taza Pir Mosque

• چرخ و فلك باكو- Baku Ferris Wheel

• مجسمه يادبود نظامي گنجوي- Monument to Nizami Ganjavi

• پارك عشق باكو- Love Park

• پارك مفاخر- Mafakher Park

• برج شعله- Flame Towers

• كليساي كيرچه آلماني

• ايچيري شهر- Icheri

غذاي خوشمزه باكو

اگر علاقه مند به خوردن غذاهاي بين الملل هستيد و دوست داريد در سفر خود از غذاهاي محلي امتحان كنيد؛ بدانيد كه در تور باكو و سفر به آذربايجان به خوشمزه ترين همسايه ايران سفر خواهيد داشت. لفطا مراقب اضافه وزن خود باشيد!! غذاهاي باكو و شيريني هاي آن به ذائقه ما ايراني ها نزديك هستند بنابراين در انتخاب غذاها آزادانه عمل كنيد. خوشمزه ترين غذاهاي اذربايجان و باكو شامل:

چلو گوشت- (Plov) ، كباب، قطاب يا خوتاب (Qutab)، دلمه (Dolma) ، آش دوغ (Doga)، دوشابارا (Dushbara)، بادام بورا (Badambura)، گورو خينگال (Ghuru Kingal)، ساج (Saj) ، لواش تورشو (Lavash Turshu) ، توشو (Piti).


سوغاتي باكو

و اما مهمترين قسمت سفر به باكو خريد سوغاتي از اين شهر است. تنوع سوغاتي هاي شهر باكو بسيار زياد است اما بيشتر گردشگران از صنايع دستي باكو خريد مي كنند. از جمله مهمترين صنايع دستي باكو مي توان به سفال و ظروف سفالي، پارچه و كلاه، آهن رباي تزئيني، نقاشي رنگ روغن- neft painting، ظروف شيشه اي رنگي- Armudu Glass، فرش آذربايجان، تخت نرد و صنايع دستي چوبي اشاره كرد.

بازارهاي باكو

اگر اهل خريد هستيد خود را سريعا به خيابان نظامي برسانيد. اين خيابان مملو از صنايع دستي آذربايجان و فروشگاه برندهاي معروف دنيا است. مركز تفريحي و تجاري مترو پارك (Metro Park Shopping)، باكو پرت مال (Port Baku Mall) ، اوت لت پارك باكو (Baku Outlet Park)، گنجليك مال(Ganjlik Mall) ، مركز خريد پارك بلوار (Park Bulvar) ، مركز خريد ام ام سي باكو (Extra web MMC) از ديگر مراكز خريد باكو هستند.

دين و فرهنگ

۹۵ درصد جمعيت جمهوري آذربايجان مسلمان شامل ۸۵ درصد جمعيت مسلمان شيعه و ۱۵ درصد بقيه سني هستند. زبان رسمي كشور تركي آذربايجاني مي‌باشد. در كنار زبان تركي آذربايجاني، زبان‌هاي روسي، لزگي، تالشي و تاتي نيز صحبت مي‌شود. وقتي صحبت از فرهنگ آذربايجان مي شود بايد نگاهي به پيشينه تاريخي آن با امپراتوري ايران ، عثماني ها و روسيه داشته باشيم. اما فرهنگ شناسان 5 مشخصه اصلي را براي توصيف آذربايجان به كار مي برند كه شامل ادبيات، رقص و موسيقي، معماري و فولكورهاي محلي آن است. نمونه هاي برجسته از هنر مردم آذربايجان شامل كتاب تاريخي دده قورقود (Dede-Qorqud)شامل افسانه و اشعار تاريخ در 1300 سال پيش سروده شد؛ ستار بهلول زاده مبتكر سبك نقاشي منظره نگاري(landscape painting) و سبك معماري نخجواني دانست.